«Dentro de unos cientos de años, en este mismo lugar, otro viajero, tan desesperado como yo, lamentará la desaparición de lo que yo pude haber visto, pero no pude ver. Estoy sujeto a una doble enfermedad: me duele todo lo que veo, y me reprocho constantemente no mirar tanto como debería«. Claude Lévi-Strauss, «Tristes Tropiques»
El viaje de descubrimiento, de Carly Steinbrunn, se presenta como el informe científico de una misión para descubrir y describir mundos desconocidos. Las fotografías presentan un inventario de los hallazgos, con una curiosidad enciclopédica que recuerda los relatos expedicionarios de James Cook y los relatos de viaje de Claude Lévi-Strauss.
Tocando los campos de la geografía, la botánica, la antropología y la zoología, el cuerpo de trabajo de Steinbrunn se nutre de los variados enfoques del registro científico y de la historia de la fotografía. Haciendo eco de Le Gray y Blossfeldt para evocar el catálogo estético de la propia evolución de la fotografía, Steinbrunn también envuelve imágenes encontradas que cuestionan la transparencia del medio, donde una fotografía es a la vez un índice de realidad y una fabricación.
El proyecto de Steinbrunn es deliberadamente inconcluso, ofreciendo sólo señales a un camino a través de un territorio que sólo existe dentro del universo de su libro. En última instancia, la obra hace referencia a esa historia particular que vincula la fotografía a la exploración -las sucesivas conquistas del mar, el aire y el espacio ultraterrestre- y Steinbrunn sugiere que, en una época en la que se ha cartografiado cada isla, se ha traspasado cada frontera, el único viaje que queda es dentro de la propia imagen.
Carly Steinbrunn (n, 1982) es una artista francesa que vive y trabaja en Londres. El viaje de descubrimiento es su primer libro. Actualmente está desarrollando La Unidad Astronómica, en colaboración con la Société Française de Photographie de París, un proyecto inspirado en el viaje de Jules Janssen a Japón en 1874 para intentar fotografiar el tránsito de Venus.
ENG: Discovery, the act of exploring unknown territory to come to new sights or insights, has been one of the bedrocks of humanity’s expansion. Photography has come to serve as an integral support of that pursuit, both in terms of providing evidence of the things that are discovered, and, in modern times, also providing motivation in and of itself: we discover things in order to photograph them. For her first book of photography, The Voyage of Discovery, French photographer Carly Steinbrunn (1982) has created a series of 35 images that look to the tradition of discovery, and photography’s role in that.
Working with a variety of aesthetics, primarily in black and white though with a handful of images referencing early hand-colouring techniques and an additional couple using more modern colour, Steinbrunn approaches discovery from a certain across-the-ages perspective. Ranging from a scientific precision to a nearly snapshot aesthetic, the diversity in itself illustrates the ever-evolving nature of discovery and documentation methods. She photographs landscapes and flora, artefacts and fauna, creating a cross-section report on evidence of life. Printed in small sizes on the page, with plenty of surrounding white space, the images invite the viewer to consider their significance: Why am I looking at a person holding a small gorilla’s foot? Why am I looking at an okapi standing on a small pathway next to a building? What is the significance of this photograph of a man-made pyramid, or this naturally occurring landscape?
Without any labels or texts, aside from short plate names printed on the back inner flap of the book jacket, The Voyage of Discovery makes no attempt to classify itself as a true scientific representation, opting for an artist’s interpretation of those processes and pursuits. As such, it’s a meditation on discovery as a concept. Steinbrunn is considering the ways that we as people look at spaces and objects when we encounter them ourselves, and also how we try to show those spaces and objects to other people in order to indicate what is important about them. However, more conceptual than descriptive, the book allows the viewer to do more than just arrive at his or her own answers; it asks the viewer to bring his or her own questions.
A thoughtful and creative viewpoint on the art of seeing, The Voyage of Discovery shows us many things that we already know, and asks us to continue looking until we see something that we do not yet know; to discover, through photographs, what can be found in photographs.