Antonio Martínez Xoubanova cierra una trilogía sobre Madrid con su último libro, Un universo pequeño, toda una sinfonía visual que deja constancia de la enorme capacidad de edición de su autor.
Si ya en Casa de Campo Xoubanova hacía uso de la ficción y la fotografía de calle como vehículos para grandes temas como el amor o la muerte, en Un universo pequeño repite herramientas en cuanto al planteamiento, incluso reincide en alguno de esos grandes temas, si bien la magnitud de este último trabajo supera con estruendo la fábula de Casa de Campo para traernos una impresionante composición de múltiples capas desarrolladas en un enorme volumen que ha requerido un generoso esfuerzo por parte de dos pequeñas editoriales, la catalana Ca L´Isidret y la japonesa Rondade, que han apostado por un autor que venía de destacar en el cada vez más inabarcable catálogo de la editorial inglesa MACK.
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De lectura aparentemente pesada en un primer contacto, solo hay que coger entre manos sus 400 páginas para tener sudores fríos, a medida que nos dejamos llevar por su calculada narrativa conectamos rápidamente con el sentido del trabajo, mucho más profundo de lo que parece, pese a lo inicialmente anecdótico del tratamiento técnico del tiempo de exposición en relación al tamaño de las imágenes. Tiempo, materia y espacio se alinean en una edición de múltiples lecturas, pero de una coherencia en su conjunto a la que ya nos tiene acotumbrados el autor.
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Algo más relajado en cuanto a tensión estética comparado con anteriores trabajos, podemos observar como la perfección compositiva de M-30 o Casa de Campo queda en Un universo pequeño en un pertinente segundo plano para dejar paso a la fluidez de lectura, dejándonos un leve pero consistente poso narrativo que adquiere momentos de una poesía indescriptible cuando se despliegan en varias páginas algunas de las imágenes expuestas más tiempo en el obturador de la cámara.
Quizás Xoubanova no haya compuesto la sinfonía visual perfecta, este libro tiene momentos mejores y peores, pero bien es cierto que un trabajo de estas características, con este despliegue de capacidades, merece unas cuántas lecturas y un espacio en nuestras bibliotecas. Quizás aún no estemos preparados para asimilar todo lo que puede tener Antonio en su cabeza, pero asomándonos a sus libros solo podemos aplaudir y esperar con atención qué nos depara en futuras propuestas.
ENG: In “Un Universo Pequeno”, Antonio Xoubanova works very closely with the perception of the fragmentary understanding of meaning seen through 2.25 seconds of film, disassembled and re-cast like a new book of biblical Psalms. There is a space between the word in sentences and the punctuation of film frame as though re-formatted into single-bit parcel synchronicity. The work aims to deconstruct what we speculate as “the” moment. It is like an Earthquake foreshock sequence…the spaces between…the punctuation…wavy little lines on a seismograph waiting to measure the fault of not the land’s vibrations, but that of the un-calibrated link between eye and the perception of “the” momentary shake and resulting fragments. How do we ascribe a relative value to the perception in language or visual, sensual understanding to a “moment”? In its deconstruction, in visual terms, we come closer to the multiple planes through which film and the singular operate. It begins to point at what I consider to be the mystical conduit that exists between photography, perception, and language. Mystics historically have consulted a great un-transmissible “unknowing” in language while trying to communicate with their perception of God. To be a mystic means to relate with that which is unspeakable. That is to say that the human conduit for God receives a message that he or she can only transmit via a text or system of symbols that falters while applying its original unknowable and unspeakable meaning. It is a system of relative behavior and language exchange on the basis that it cannot be spoken or known with finite meaning. This is very much at the root of photographic practice. In photography, we tend to desire to see a completely subject set of informed, though relative symbols that dictate what a photograph presents to us in terms of meaning and our collective perception of it.
This perception is a complete failure because the organizational system of its parts simply alludes to something that cannot truly be communicated. It is this way in all of the arts or graphic illuminations that man/woman sets to paper, canvas, or cave wall. Xoubanova has pointed to this transcendental system of subjectivity through his deconstructive methodology. It is as he is saying “You will never be able to touch this flaxen hair as it passed by me brushing against my shoulder…or… You will never smell the visceral and condemning piss in the doorway where I took this moment from”. He is alluding to the failure of perception and interpretation that so often pervades photography, but like the mystics message; only gets spoken at within a complicated system of relative failure. In the Twenty First Century, people have learned to distrust the image. That is not new. What is new, is the necessary conviction to understand what a moment “captured” really transmits in terms of relative subjectivity and to communicate this experience as one of an inner-working; a salutation between self and that which is above or below on the communicable plane of linguistic enlightenment.