Petra Collins nos trae su libro fotográfico más personal hasta el momento, Coming of Age, desde que a los 15 años empezó con la fotografía ha seguido su propio estilo, mostrando la feminidad, la sexualidad y la adolescencia a través de sus instantáneas de 35mm. A pesar de su juventud (24 años), ya ha fotografiado a personajes como Kim Kardashian, Lil Yachty, Tyler the Creator, hizo la nueva campaña de Gucci junto a sus primos pequeños como modelos y su trabajo se ha expuesto en el MoMA de Nueva York. Además, ha colaborado con marcas como Levi’s, Adidas, Calvin Klein y Stella McCartney.
La canadiense no nos deja de sorprender y ahora nos trae su nuevo proyecto más personal, un libro recopilatorio de sus primeros trabajos combinados con ensayos autobiográficos, un texto de Laurie Simmons y una conversación entre ella y la artista Marilyn Minter. Una de las musas de este nuevo proyecto es su hermana, Anna Collins, una artista y bailarina de ballet. Ambas han compartido adolescencia y han podido explorar la feminidad juntas y eso se ve reflejado en el trabajo de Petra.
Hoy en día Petra Collins se ha convertido en una artista referente del feminismo y en una de las más influyentes de nuestra generación. Con el objetivo de mostrar la más honesta feminidad, Petra tiene como herramienta principal la luz, los rayos de neón, la purpurina, pero sobre todo a sus amigas que se convierten en su musas. En definitiva, fotografías que nos transportan a una adolescencia llena de dulces y escalofriantes sensaciones de sexualidad y que nos llevan a buscar nuestro lugar en el mundo.
ENG: Petra Collins is a name synonymous with the pastel-hued coming of age images that provided a visual guidebook for a new generation of feminists. The Toronto-born photographer first picked up a camera at 15 but her career went into overdrive five years later when an image of her in a green bikini bottom was removed from her Instagram. In response, Collins wrote a now-viral essay that was published on the Huffington Post’s website, titled “Why Instagram Censored My Body”. It was a moment that kicked off a moment as a wave of women surged forward to gain control over their bodies, particularly in the media. They demanded to be behind, and in front, of the camera. And Collins was leading the way.
One of the images from Collins’ essay, a discarded bra, now features in her retrospective book, Coming Of Age. Featuring 150 pictures, the photographer shows off shots with celebrities, such as Selena Gomez, Tavi Gevinson, Zendaya, Kim Kardashian, but also those images that she first became known for her inclusive and representative pictures of women and their bodies. With a foreword from Laurie Simmons and an in conversation interview with Marilyn Minter, Collins preludes the book by explaining it is “extremely personal” but adds “I hope when you at it you can see yourself in it, too”.
The book is split into sections that mark out her life and career, such as “Family Album” (personal photos), “Bed and Bath” (Collins’ early works that focused on “quiet realities”), as well as various fashion shoots, “24-Hour Psycho” (her series on mental health) and “Home Again” (which details her return to Toronto).From the photographer who, in under a decade, turned “female gaze” into a necessity, it’s a powerful look into what is actually, for Collins, just the beginning.