Mike Dempsey es un talentoso fotógrafo, director creativo y artista, que reside en Los Angeles y que crea estas poderosas imágenes que desafían la gravedad. Personas suspendidas en el aire, de pie en las paredes o flotando en los techos. Dempsey creció haciendo skate en Connecticut, donde aprendió a apreciar el arte de una buena foto de skate. La clave es dar a conocer, de un vistazo, en qué lugar el skater inició el movimiento o está a punto de aterrizar, a la vez que se muestra el riesgo que implica. Esto es lo que le llevó a realizar estas fotografías en las que vemos a sus modelos en situaciones que parecen peligrosas. Dempsey asegura que el 90% de sus fotos son hechas lo más real como sea posible. Por supuesto, eso implica conseguir modelos bastante audaces para que hagan todas las poses que Mike se imagine. Y es completamente entendible el por qué de este estilo, ya que son imágenes que abren la mente de cualquiera que las ve. Ese instante en el que un auto está a punto de estrellarse, o cuando alguien está a un segundo de tocar el suelo después resbalarse; eso es lo que nos atrapa, el no saber qué pasó después. Su arma secreta es un intervalómetro, que viene siendo un accesorio para cámaras que controla los intervalos de obturación durante un período determinado. Esto le permite capturar el momento preciso en el que su modelo aparece suspendido en el aire.
ENG: Mike Dempsey is convinced skateboarding and photography go hand in hand. His feed is a steady stream of people hurtling through the air, riding railings, or performing other sick feats that look straight-up dangerous. But these people aren’t on wheels. It’s all done with digital trickery. “This style of photography feels like a cheat code into the fictional life of an everyday person who accidentally mirrors the gravity of a skate photo,” Dempsey says.
Dempsey grew up skating in Connecticut, where he learned to appreciate the art of a good skate photo. The key is to reveal, at a glance, where the skater started the move or is about to land it, while also showing the risk involved. This carries over to Dempsey’s current fascination with placing his subjects precariously in the air. His models stand on telephone poles, get stuck in basketball hoops and ride bikes on rooftops. It may appear there’s a lot of Photoshop at play here, but Dempsey says 90 percent of his photos are done as practically as possible. Later on, he might paint out a mat or ladder if necessary. “My Photoshop vocabulary is limited and every photo is a learning experience,” Dempsey says.
His secret weapon is an intervalometer, a camera attachment that controls shutter intervals over a set period. This allows him to capture multiple frames each time his subject jumps, catching the moment they appear suspended in mid-air. A typical shoot involves a model, a tripod, a few stunt mats, and jumping around in Echo Park, Dempsey’s favorite LA neighborhood. It’s exhausting work getting the movement of the arms, legs, and hair just right. “I tend to work with models who are willing to get a bit dirty and jump around all day for me or put their face in the ground,” he says.