INFOMAG MAGAZINE

Julio Bittencourt, photographer

UN FOTÓGRAFO BRASILEÑO DE SAO PAULO CUYA OBRA TRATA SOBRE TODO DE PROBLEMAS SOCIALES, GENTE MARGINADA, ZONAS DE POBREZA, DROGAS, FAVELAS, VIOLENCIA…

80531-8694942-PRESTES_MAIA_03

Inquieto e independiente, desde 2006 alterna los trabajos por encargo con proyectos de un cariz mucho más personal. Fue así como nació la colección In a Window of Prestes Maia 911 Building, un trabajo de 3 años recopilado en 2008 en el libro homónimo, y que recoge la historia de un edificio gigante ocupado por el Movimiento de los sin techo en el 911 de la avenida Prestes Maia, una de las mayores avenidas situadas en el corazón de São Paulo. En estos dos grises bloques de 360 ventanas, considerados en su día los más modernos de Latinoamérica, viven más de 460 familias desde 2002. Aunque durante cuatro años las familias han sido capaces de mantener un diálogo próspero con el Ayuntamiento, con la revitalización del centro como bandera, las más de 1200 personas que habitan este edificio viven día tras día una situación delicada con muy pocas perspectivas de futuro.
Ha sido galardonado con varios premios, como el XIII Prêmio Marc Ferrez de Fotografia en 2013, IPA (International Photography Awards) en las categorías Collage y Fine Art Prize en 2012, el Premio de Fotografía Porto Seguro (Categoría Brasil, 2010), el premio Leica Oskar Barnack (2007), el premio Portfolio Pick Review de la Aperture Foundation (2007) y el premio Conrado Wessel Fundação (2006 y 2009), entre otros. Su obra forma parte de numerosas colecciones importantes y se ha exhibido en todo el mundo.

ENG: After living in New York for six years, Julio Bittencourt returned to Brazil in 2000 and started working at the newspaper Valor Economico in Sao Paulo as a photographer. Then, in 2006 Julio begins his career like an independant. Julio’s projects have been exhibited in galleriesand museums worldwide and his work published in magazines such as GEO, Stern, TIME, Le Monde, The New Yorker, among others.
In 2008 he published his first book, In a window of Prestes Maia 911 building, the culmination of a three year project featuring the residents of a squatted building in Sao Paulo…

In some renderings of Bittencourt’s project, individual ‘windows’ are tiled together to make large composites. These have a kind of abstract beauty (and here at least – seeing such a quality in a document, however partial, of poor people’s lives – we would be wise to tread carefully).

But they also open up a curious and powerful conceptual space between the repeated elements – the identical windows, identically framed – and the divergent ones – the people, their curtains, their stuff. There’s an effect of pixellation, a large image made out of countless small ones. There is also, in the hard grid arrangement,

a clear nod towards Modernism at its most hygienic and rational. Yet, just as clearly, the Prestes Maia 911 building is no Modernist utopia – again, notwithstanding the West’s fondness for the Brasilia, and the Braziliana, of Oscar Niemeyer.

Bittencourt’s ‘multiples’ read like a critique of Andreas Gursky’s seamless digital collages in which vast washes of people flow easily, unresistingly, through ordered, streamlined spaces – the spaces of power, money, technology and leisure, the spaces of a promised future. This, Bittencourt and his paulistanos seem to tell us, is where that future leads us. I can’t quite see what’s not political about that.

In a Window of Prestes Maia 911 Building

www.juliobittencourt.com

Salir de la versión móvil