Se ha dicho que la empatía es la emoción definitivamente humana, quizá no del todo exclusiva de nuestra especie pero sin duda sí un factor determinante en nuestro salto evolutivo hacia la conformación de grupos sociales fuertes, capaces de sobrevivir. Sin la empatía hacia los otros hacia el recién nacido del todo indefenso, hacia la mujer embarazada, con el anciano dueño de una experiencia y sabiduría invaluables, hacia el herido o el enfermo, etc. el Homo sapiens y sus predecesores no hubieran llegado muy lejos.
“La leche de la ternura humana”, dice Shakespeare, en una de las imágenes más precisas y elocuentes al respecto. Porque la ternura nutre, sostiene, alimenta, física y anímicamente.
Las fotografías que compartimos en esta ocasión son obra de Laura Makabresku, artista de origen polaco con inclinaciones marcadamente eróticas pero con un tratamiento sutil del cuerpo y la sexualidad. De hecho, más que de sexualidad quizá cabría hablar de sensualidad, no porque sean excluyentes, sino más bien porque esta última evoca la marea que inunda a los sentidos, todos, cuando un cuerpo toca a otro con ternura.
La descripción y glosa que, en Totalidad e infinito, hizo Emmanuel Lévinas sobre la caricia, acompaña a la perfección esta mirada fotográfica de Makabresku:
La caricia consiste en no apresar nada, en solicitar lo que se escapa sin cesar de su forma hada un porvenir –jamás lo bastante porvenir, en solicitar eso que se oculta como si no fuese aún. Busca, registra. No es una intencionalidad de develamiento, sino de búsqueda: marcha hacia lo invisible. En cierto sentido expresa el amor, pero sufre por incapacidad de decirlo. […] En la caricia, relación aún, por una parte, sensible, el cuerpo se desnuda ya de su forma misma, para ofrecerse como desnudez erótica. En lo camal de la ternura, el cuerpo deja el orden del ente.
Laura Makabresku’s ethereal photographs explore the finest feelings, the scenery is one of a breathtaking beauty and I feel like dying. It breaks my soul, the tragic gets under my nails and sprouts my heart. The one feeling that torments me. Laura Makabresku torments me. My hands are freezing and I suffer out loud. I struggle to warm up, to survive. The way I fight for hope and tenderness is like chasing the clouds. The sexuality of these photos, the strenght makes me born again, to forget the whole meaning of life and to endure the pure act of love. A poem. Laura Makabresku’ s poem! Where there is repulsion, isolation, pain, fear! Where here is love, tenderness, calmness, silence!
I am divided into millions of pieces, into billions of wishes, waiting for my drug. The right description for my every time I see Laura’s works. She’s my drug. My fairytale I’ve dreamt about since I was a child! Transforming the whole concept of art trough differents states of mind!
She’s the fear I am scared the most! The fear I see in every picture, the one that first caught my attention to details. It lasts seconds and hours, till I see what’s like to face death. I imagine how must sound death for the Polish artist, something brainstorming, where the cold and the void fulfill their mission. It’s about the emptiness that pierces your soul every time you suffer.
I think Laura’s work is the wildest dream we all want to a part of. I wish there could be a soundtrack for all of her photos, to encourage the perfect state of mind. Maybe this way we all could understand the message she wants to convey.
“My [photographs] are like screenshots from beautiful but cruel fairy tales. Their narrations are not straight. Images that appear are more like feelings that come during a lecture of an old folk-based story full of witchcrafts and retributions. The structure of my works is similar to the structure of a dream where natural tendencies of collecting and organizing impulses and motivations coincide with irrational clashes of objects and feelings. Isolation and wounds are closed into patterns, uneasy and artificial orders visual spells created in order to divide beastliness from humanity and dreams from horror.”(by Kasia Szyszko)