¿No es la religión un compás para la necesidad más profunda del ser humano: Pertenecer?

 

“El dar imagen y vida a una u otra religión sin tener preferencia, gusto o disgusto por ésta o la otra es bastante difícil. Es muy complicado hacer a un Papa dialogar con un Artista, a un Capitalista con un Chaman, a un Budista con un Luterano, a un Hindú con un Ruso Ortodoxo, a un Judío con un Musulmán, no es tarea fácil. Y para ellos estar en la misma sala y representar los valores de la humanidad… debo de haber estado loca.” Lita Cabellut. 

La historia detrás del Espejo Ciego es una historia de cultura y religión. Más precisamente, una historia que viaja a través y se encuentra con algunas de las visiones del mundo más influyentes que han sido conocidas por la Humanidad. Cabellut busca contar la historia del alma natural, desnuda e imparcial de cada hombre, nacido sin ninguna visión así como el desarrollo de identidad.

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¿Cómo se relacionan los símbolos y el entorno cultural con respecto a la libertad de elección del individuo? ¿Cuál es la influencia de los rituales y símbolos de “religiones” en la percepción de ellas? Y ¿Cómo nosotros, los observadores, nos percibimos a nosotros mismos a la luz de más de miles de años de cultura y religión? Con el Espejo Ciego la artista se enfrenta a sí misma y a los visitantes con éstas implementaciones sobre la identidad, ya sea Agnóstico, Chaman, Ortodoxo o Masón. En el espejo vemos la historia que nos formó a todos. “Estoy convencida que en éste pequeño espacio que tenemos en éste planeta cada religión o visión del mundo está formada e inspirada la una por la otra. Todos somos parte de los Dioses que creamos.” Lita Cabellut

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Con esta exposición, la artista internacional Lita Cabellut visita Suecia por primera vez. En ésta nueva serie titulada Espejo Ciego Cabellut atrae al visitante a un mundo que, aunque inmenso, se queda muy cerca del espectador. Las obras, que son más grandes que los retratos de tamaño humano, representan las principales visiones del mundo en una forma reconocible y simbólica. El tamaño y el impacto de estos retratos estimulan a la gente a pensar sobre la reaparición de la religión en el ámbito público. Frente al espejo Cabellut nos confronta con el significado de las visiones del mundo y de la cultura que han sido durante siglos instrumentos de esperanza para hacer frente al conocimiento de nuestra mortalidad. La artista no toma ninguna posición en este encuentro que no sea para reunir éstas visiones en un debate en silencio la una con la otra y con las ideas, creencias y no creencias del espectador.

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ENG: To give an image and life to one or the other religion without having a preference, like or dislike for either one or the other is rather hard. It is very complicated to make a Pope dialogue with an Artist, a Capitalist with a Shaman, a Buddhist with a Lutheran, a Hindi with a Russian Orthodox, a Jew with a Muslim, not an easy feat. And for them to be in the same room and represent humanity’s values… I must have been mad.” Lita Cabellut. 

The e story behind the Blind Mirror is a story of culture and religion. More precisely it travels through and encounters some of the most influential worldviews that have been known to Humanity. Cabellut searches to tell the story of the Natural unbiased naked soul of every man, born without any vision and the development of Identity.
How do the symbols and cultural setting relate to the freedom of choice of the individual? What is the influence of rituals and symbols of ‘religions’ on the perception of the other? And how do we, the observers, witness ourselves in the light of over thousands of years of culture and religion? With The Blind Mirror the Artist confronts herself and the visitors with these implementations on identity, whether it be ‘Agnost’, Shaman, Orthodox or Freemason. In the mirror we see the history that formed all of us.

“I am convinced that on this small space that we have on this planet every religion or worldview is formed and inspired by one another. We are all part of the Gods we created” Lita Cabellut

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With this exhibition the international Artist Lita Cabellut visits Sweden for the first time. In this new series called ‘Blind Mirror’ Cabellut draws the visitor into a world that is immense but stays very close to the viewer. The works, that are larger than man-sized portraits, represent the main worldviews in a recognizable and symbolic way. The size and impact of these portraits stimulate people to think about the re-appearance of religion in the public domain. In front of the mirror Cabellut confronts us with the meaning of worldviews and culture that has been over centuries an instrument of hope to cope with the knowledge of mortality.
She does not take any position in this encounter other than to bring them together in a silent debate with each other and with ideas, beliefs and disbeliefs of the spectator.

LITA CABELLUT (Barcelona 1961)
Lita Cabellut is Catalan by origin and lived on the street in Barcelona up to the age of twelve. She was adopted by an eminent Spanish family, became inspired by famous masters in the Prado Museum, started painting and was subsequently able to go to the Netherlands to follow a course at the Rietveld Academy in Amsterdam. After her study she remained living and working in the Netherlands where she still resides to date. She has achieved world fame with her theatrical portraits in Dubai with veiled women, in Paris with Coco, in London with Frida and Portrait of Human Knowledge, in Hong Kong with the Behind the Curtain series, in Barcelona and The Netherlands with Trilogy of Doubt and in India with the series about the Dutch Golden Age entitled The Black Tulip. Lita Cabellut works in series of paintings: this is how she creates the stories around her theme.

www.litacabellut.com

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